vrijdag 11 december 2009

Typische dag @ Bella Center

Ik ben echt geen ochtendmens. En dat heeft zijn gevolgen hier. Mijn wallen worden elke dag groter en in slaap vallen tijdens sessies is ook geen zeldzaamheid. Maar we staan dan ook vroeg op. Heel vroeg.

Om 8u is de eerste vergadering, van Friends of the Earth International. Dit betekent om 6u15 opstaan en om 7u en een beetje de bus pakken. Als ik geluk heb is het mijn dag om iets langer te slapen en kan ik tot 7u15 slapen... Vermoeiend dus.
Om 9u is de policy meeting van YFoEE, daar bespreken we wat in de vergadering van FOEI, YOUNGO, ... is gezegd, dus allemaal updates. En we bekijken wat we die dag gaan doen.
Normaal ga ik daarna naar de centrale ontmoetingsplek van FoE om even de mails te lezen (een 100-tal per dag, dus scannen is beter woord)om dan om 11u30 naar een Contact Group over Numbers te gaan. Dit gaat over de cijfers die de landen op tafel leggen voor de 2e periode van het Kyoto protocol.

Maar vandaag voelde ik mij wat verloren. In het programma stond nergens deze contact group. Raar. En gisteren werd deze een half uur uitgesteld. Maar na nog een half uur bleek dat deze later zou doorgaan, maar tijd en datum waren nog niet gekend. Die namiddag heb ik een half dagje "verlof" genomen, maar nu weet ik eigenlijk niet hoe het verder gaat. En zaterdag zou de tekst moeten af zijn. Het is dus duidelijk dat we er niet gaan komen.
Ik vermoed dat de Contact Group niet doorgaat omdat er nog meer informele ontmoetingen nodig zijn om zaken duidelijk te zetten. Het baseline year bijvoorbeeld, wordt 1990 gebruikt, of een ander jaar, of gaat elk land voor een ander jaar. Dan is er ook nog een referentie jaar, wat het doel daarvan is, is me (en anderen) niet echt duidelijk. Volgens mij dient het refentie jaar enkel om de cijfers op te krikken. Zoals de US nu 17% reductie op tafel heeft, maar dit tov 2005. Als we hierbij 1990 gebruiken gaan ze slechts voor 3%! Het aantal jaren voor de 2e periode staat ook nog niet vast. Gaan we voor 5 jaar, zoals bij de eerste periode (2008-2012) of voor 8 jaar, meteen tot 2020? En dan moeten natuurlijk ook nog de cijfers op tafel komen!
Nog veel werk aan de winkel dus. Het wordt steeds duidelijker dat de meeste geïndustrialiseerde landen het Kyoto Protocol niet willen verder zetten.

Maar terug naar die typische dag. Rond 13-14u is het zoeken naar eten, gelukkig valt het eten mee én betaalbaar. Er zijn constant 'side-events' bezig, af en toe probeer ik er één mee te pikken. Maar vaak is het in de namiddag samen zitten met anderen om nog iets verder te regelen, mails lezen zodat je op de hoogte bent van alles wat hier gebeurd. Rond 18u gaan we dan richting Klimaforum om daar iets te eten, 's avonds nog een vergadering met heel YFoEE, nog wat babbelen en dan in bed voor een te korte nachtrust.

Als jullie meer willen lezen, want ik slaag er niet in om de blog dagelijks te schrijven, kan je ook kijken op actnow09.eu, daar blogt elke dag iemand van ons team op en gaan we ook ietsjes dieper op de zaken in.

De JNM'ers komen intussen ook toe en dat doet wel deugd! Vanavond gaan we samen eten en naar Ojos de Brujos om dan zaterdag heel de dag op straat onze eisen te schreeuwen, roepen, uitbeelden, ... in de hoop dat de wereldleiders beseffen dat het om onze toekomst gaat. Voorlopig lijkt het alsof ze niet beseffen wat ons te wachten staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten